REACTIES OPEN BRIEF 1 JULI 2021

Zijn er reacties gekomen?

De open brief bracht effect en er kwamen verschillende reacties. Van positief tot negatief en dat mag. Ik heb niets aan alleen maar ja-knikkers en ik heb juist het meeste geleerd van mensen met een andere mening waar ik het dan wel of niet mee eens kon zijn. Ook vernam ik via-via berichten die voor mij bestemd waren en er zijn vast ook gespreken geweest waarvan ik niets weet. Allemaal prima. Want er kwam in ieder geval iets los op 1 juli jl. , ook al was het niet allen positief maar soms ook bedenkelijk.  Ik werd geprezen voor mijn inzet voor het zitvolleybal of ik kreeg beschuldigingen zoals het er voor zorgen van stemmingmakerij en ik moest me zelfs ook nog eens verdedigen en meer uitleg geven waarom ik de voorzitter van de Nevobo niet nog meer wilde “aanvallen” en toespreken. Ook kreeg ik soms bijval van andere personen over de slechte werkwijze van de Nevobo in het algemeen, want er schijnen meer problemen te zijn met de Nevobo dan alleen rondom het zitvolleybal. Het niet mee knikken met die verhalen en het niet kunnen en willen bevestigen wat er bij het volleybal en beachvolleybal blijkbaar allemaal beter moet, zorgde voor slechte emoties en een verruwing in de manier van communiceren die mij onbekend is. Van vriendelijke e-mails naar minder vriendelijke e-mails en daarbij zelfs volstrekt ongepast verwensingen bij vermelden, is blijkbaar de manier van reageren tegenwoordig op een eerlijke mening van iemand anders, als dat niet jouw mening is. Ik blijf trouw aan een andere manier van communiceren, namelijk die van wederzijds respect al dan niet kritisch. Het spreekt daarnaast voor zich dat de positieve en soms warme reacties, al dan niet publiekelijk, erg gewaardeerd worden.

Heb je iets van de Nevobo gehoord?

Op 1 juli 2021 om 09.31 uur is er door mij een email gestuurd met de Open brief aan de voorzitter, bestuursleden en de directie van de Nevobo en vanaf dat moment is ook de website www.zitvolleybal2006.nl live gezet.

Ik mocht op 1 juli 2021 om 16.42 uur een eerste reactie ontvangen van een bestuurder die niet direct van mij een email had ontvangen en dus uit eigen initiatief contact zocht. Chapeau! Na het lezen van het document werd mij in een korte email de vraag gesteld wat kan ik hieraan doen en of deze info ook bekend was bij het bestuur en directie?

Mijn reactie aan deze bestuurder is hieronder zichtbaar.

Dank voor je reactie en interesse. Er is gisterenochtend Nederlandse tijd een email verstuurd naar de voorzitter van de Nevobo en het bestuur in de cc. Ook de directie van de Nevobo was in deze email vermeldt. Iedereen heeft de email ontvangen zoals deze vermeld worden op de website nevobo.nl. Mochten er meer bestuursleden zijn of meer directie leden dan zijn deze dus niet vermeldt op de website.

Als lid van de bondsraad kan je de aandacht voor het zitvolleybal vergroten door te weten wat er gebeurd ( of niet gebeurd). Ga eens in gesprek met zitvolleybal teams of zitvolleybal spelers en je zult vast verbeterpunten horen.  Ik heb begrepen dat er over 2 weken een gesprek is met het BAT zitvolleybal over de komende competitie.

Dank voor het succes wensen van het toernooi maar ik ben zelf niet betrokken bij het Nederlands dames of heren zitvolleybal team, slechts een actief volger en supporter van het zitvolleybal.  Ik woon in Melbourne-Australië dus zal het toernooi in Assen via de live stream gaan volgen!

John

Op 3 juli om 11.59 uur mocht ik een eerste korte reactie ontvangen van 3 regels van de voorzitter van de Nevobo

Geachte heer Bestebroer, Beste John,

Dank voor de brief. Ofschoon perspectieven op ontwikkelingen en situaties kunnen verschillen, zullen wij de genoemde punten in de brief meenemen. Van onze kant zullen we er ook een reactie op geven nadat we dit met het bestuur en de directie hebben besproken.

Hartelijke groet,

Peter Sprenger

Voorzitter Nevobo

Aansluitend op deze email reactie van de voorzitter, ontving ik ook op 3 juli een email van Joop Alberda(16.31 uur) en bestuurder Ruud Bergwerff (17.58 uur), hoewel deze emails een reply all reactie waren. Geen idee dus of deze emails ook daadwerkelijk bedoeld waren voor mij, maar gezien de reacties betwijfel ik dat.

Joop Alberda schreef kort;

Ik zit hier bij zitvolley. Men distantieert zich nadrukkelijk van de brief. Hij heeft voorafgaand meer mensen de brief gestuurd.

Hij woont al een aantal jaren in Australië....

Joop

Ruud Bergwerff schreef;

Ik heb mij door de mail, heen geworsteld. Het zit hem allemaal heel hoog merk ik. Het is ook wel een stemmingmaker en hij heeft de mail ook gepubliceerd op social media zag ik. Dus goed Peter om een serieus antwoord te geven. Ik kan mij ook heel goed inden ken dat het zijn waarheid is en dat de afstand van woonplaats wel heel groot is en hij daardoor wat nuance mist.

Joris Meegdes is voelt zich ook nogal betrokken bij (para) zitvolleybal. Ik weet niet hoe hij hierin staat? Wellicht kan hij dit ook nuanceren (of juist niet?).

Ruud Bergwerff

Zowel uit de reactie van Joop Alberda, als van Ruud Bergwerff is weinig waardering te lezen over initiatief van het delen van (onbekende) zitvolleybalinformatie, die mogelijk voor beide heren van belang zouden kunnen zijn in het nemen van beslissingen. Het is niet anders. Ik zal het toch niet allemaal verzonnen hebben. Het was afwachten op een serieus antwoord.

Die kwam er op 15 juli 2021 om 13.39 uur van Annette Milder. Anette Milder? Geen idee wie deze persoon is, maar van haar mocht ik een email (reactie) ontvangen. Pas na het lezen van haar email begreep ik op het einde, dat het een bericht was van de directeur van de Nevobo, Guido Davio. Althans, zijn naam stond eronder vermeld dus ik ging er vanuit dat hij bekend is met deze email van Annette Milder. In mijn reply heb ik voor de zekerheid ook wel Guido Davio zijn email adres erbij gezet. Ondertussen heb ik uitgezocht dat Anette Milder een secretaresse is bij de Nevobo.

Annette Milder schreef op 2021-07-15 13:39:

Beste John,

Hartelijk dank voor je brief waarin je je zorgen over de ontwikkeling van het zitvolleybal met ons deelt.

Je staat hierin niet alleen, zoals je zelf ook al aangeeft. Afgelopen periode is er ook een groepje zitvolleybal betrokkenen geweest dat heeft aangekaart zich zorgen te maken over de toekomst van het zitvolleybal en dat er dan ook meer aandacht nodig is voor zitvolleybal.

In dit gesprek bleek dat niet alle gedane inspanningen bekend waren, wat leidde tot verschillende percepties over de ambities en inspanningen van de afgelopen jaren.

Gezamenlijk is besproken welke inspanningen er zijn verricht en welke ontwikkelingen hebben plaatsgevonden. Dat heeft alle betrokkenen inzicht gegeven en we hebben afgesproken hier met elkaar over in gesprek te blijven. Je mail zullen we meenemen in dit overleg.

De afgelopen anderhalf jaar was er gezien corona helaas niet veel mogelijk, met als gevolg een geringer aantal activiteiten en communicatie dan de jaren daarvoor. We hebben de afgelopen periode gebruikt om een nieuw plan van aanpak te maken i.s.m. Special Heroes en de Johan Cruyff Foundation. Om dit nieuwe plan van aanpak handen en voeten te geven hebben we besloten een nieuwe coördinator aan te stellen als opvolger van Hans Mater. Samen met die coördinator gaan we naar het plan van aanpak kijken om dit vervolgens te delen met de diverse zitvolleybal betrokkenen.

We hopen je hiermee inzicht te hebben gegeven in waar we op dit moment staan m.b.t. de ontwikkeling van het zitvolleybal.

Tot slot benoemde je je persoonlijke situatie waarin je aangeeft al geruime tijd op een antwoord te wachten. Naar ons idee hebben we al gereageerd via een mail van ondergetekende op 1 augustus 2019.

Mede namens het Bondsbestuur,

Guido Davio
Algemeen Directeur

De reactie die ik mocht ontvangen van de directeur van de Nevobo gaf voor mij eerder nog meer vragen dan helderheid. Het is afwachten wat het nieuwe plan van  aanpak zal gaan brengen.

Mijn reactie een paar uur later op zijn schrijven was kort,

Beste Guido,

Dank voor je email.

Ik vertrouw erop dat er meer duidelijkheid en aandacht zal gaan komen voor het zitvolleybal in Nederland, die er voor zal gaan zorgen dat deze sport de aandacht krijgt die het volgens mij meer dan verdient.

John Bestebroer

Nadien heeft er geen communicatie meer plaats gevonden.

Ben je tevreden met je oproep?

De opzet van de open brief was vooral bedoeld om een beter en meer realistisch beeld te geven van hoe het zitvolleybal in Nederland onder de Nevobo tot en met 1 juli 2021 daadwerkelijk wordt uitgevoerd zonder het aanhoren van steeds maar weer de mooie verhaaltjes. Het onbekende bekend maken en volgens mij is dat gelukt. De persoonlijke aandacht en inzet zijn voor mij geen prioriteit geweest. Ik wist vooraf dat sommige personen mij niet aardig zouden gaan vinden en andere weer wel.  Het is niet anders en ik verlang ook niet dat iedereen het met mij direct eens zou zijn. Ik zoek ook geen nieuwe vriendschappen dus het hebben gedaan om een eigen belang, was ook niet de oorzaak.  Het gaat echt om de aandacht en promotie van de sport zitvolleybal in Nederland en de kansen die blijven liggen. Het was natuurlijk wel prettig om te vernemen dat iemand zei blij te zijn dat ik het initiatief nam, ook al was het een eigen initiatief, en dit ook van andere personen heeft gehoord. Waardering krijgen van andere voor wat je doet is altijd prettig.

Het spreek verder voor zich dat er begin Juli 2021 volop aandacht was voor de website en er veel verkeer zichtbaar was, en dat werd erna minder. Er waren dagen/weken dat er niets gebeurde. Toch is het opvallend om te zien dat er sinds half november en zeker de laatste dagen in december, er weer heel veel verkeer zichtbaar is op de website zitvolleybal2006.nl. Het zal misschien wel betrekking hebben met de komende bondsraadvergadering van de Nevobo op zaterdag 18 december 2021. Dan zal de nieuwe informatie misschien nog wel nuttiger kunnen zijn.

Op de vraag zijn er reacties gekomen vanuit de Nevobo is nu een uitgebreid antwoord gegeven.